56-ty ročník pretekov Okolo Slovenska bude, aj keď takmer nebol. Finančné problémy totiž zasiahli aj najprestížnejšie preteky na našom území. Môžeme sa však tešiť, pretože účasť prisľúbili aj zvučné mená. O podrobnostiach sa rozprával Juraj Jedinák so šéfom Slovenského zväzu cyklistiky Petrom Privarom.

 

Prečo sa SZC angažuje do organizácie pretekov Okolo Slovenska, čo sa stalo?

Už po nástupe do funkcie som za zaujímal o preteky Okolo Slovenska. Šírili sa rôzne šumy. Pamätal som si, že kedysi preteky boli pod hlavičkou zväzu. Keď som zistil, že ich neorganizujeme už nejakých 10 - 11 rokov, tak som na výročnej konferencii zväzu povedal, že ambíciou bude opäť získať Okolo Slovenska pod záštitu zväzu. Keď som navštevoval možných sponzorov s projektmi, každý chcel vedieť, čo je s pretekmi Okolo Slovenska, nakoľko to je asi jediná akcia, ktorá by sa dala aj mediálne predať a kde by sponzori boli viditeľní. Určite máme aj morálne právo zorganizovať preteky Okolo Slovenska, pretože sme to robili takmer 50 rokov. Hneď po konferencii som dostal informáciu, že organizátor tento rok preteky robiť nechce. Plánoval vynechať ročník, čo však bolo z nášho pohľadu neprijateľné.

 

Aký bol dôvod?

Predovšetkým peniaze. Preto sme sa pustili do organizácie dva mesiace pred termínom pretekov my. Na európskom kongrese v Madride som sa stretol s pánom Miškovským, ktorý je gestorom dohnianskej cyklistiky. Dohňany vyhlásili za najlepší pretek majstrovstiev Európy 2011 z 24-och pretekov. Viem, že aj oni v minulosti pomáhali pri organizovaní Okolo Slovenska. Tak sme dali hlavy dokopy. Vznikol však problém, pretože značku Okolo Slovenska nevlastní SZC. S majiteľom sme teda museli rokovať. Uzavreli sme zmluvu o prenájme. O vrátení značky budeme rokovať po pretekoch. Teraz ich potrebuje predovšetkým zachrániť. Hrozili totiž dôsledky. Museli by sme platiť pokuty do UCI, stratili by sme termín a išlo aj o dôveryhodnosť. Pri súčasnom mene slovenskej cyklistiky, kde sme mali najlepší podnik majstrovstiev Európy, keď máme spoločné preteky s Poliakmi - Karpatských kuriérov. Navyše máme ďalšiu skvelú sezónu. Peter Velits vyhral Omán a Peter Sagan vyhráva čo sa dá. A my by sme nedokázali zorganizovať národné preteky, bola by to hanba. Za tri týždne naplniť rozpočet je veľmi komplikované. Vďaka organizačnému výboru však máme reálne prísľuby, že krízový rozpočet naplníme a preteky môžu 5. júna v Liptovskom Mikuláši odštartovať.

 

Enel údajne najskôr odstúpil od partnerstva, ale potom sa mal vrátiť. Je to pravda?

Vďaka kontaktom a nadšeniu sme dokázali presvedčiť šéfa marketingu Enelu, že sme seriózny partner.  Enel sa teda ako partner vrátil, aj keď teda už nie v takej miere ako v minulosti. Do budúcnosti však firma plánuje so zväzom podpísať štvorročnú spoluprácu. Ak dokážeme vysporiadať značku, potom nás podporí ako generálny partner oveľa viac. Doriešiť to chcem tiež po pretekoch a čo najskôr, aby sme mali na ďalší ročník minimálne 11 mesiacov. Teraz totiž naši ľudia pre sklzy v termínoch pracujú na hrane.

 

Zdá sa, že zlyhalo vedenie pretekov, plánujete ich vymeniť?

Pri podpise zmluvy sa určia jasné kompetencie, kto a čo bude mať na starosti. K niektorým zmenám už došlo, máme aj nejakých nových ľudí. Tento ročník bude testovací. Kto sa osvedčí ostáva, kto nie, nahradí ho nový. Na jednej strane sme vďační, že to zachránili, a mnohokrát to plátali na kolene a bojovali s nedostatkom peňazí. Ale zväz podpísal v minulosti zapožičanie organizácie pretekov OZ Okolo Slovenska. Medzitým sa bohužiaľ značka zaregistrovala a nám ju pomaly mená kto vrátiť.

 

Čiže vaša snaha bude smerovať k tomu, aby preteky Okolo Slovenska definitívne organizoval zväz?

Presne tak. Aby zväz bol hlavný organizátor a vlastnil aj značku. Za súčinnosti bývalého vedenia s doplnením nových ľudí. Treba si po pretekoch sadnúť, a podpísať novú zmluvu a dohodnúť pravidlá so všetkými. Súčasný majiteľ je ochotný a chce spolupracovať. Všetci chcú, aby  preteky  pokračovali, lebo konkurencia rastie v Česku, Rakúsku a podobne.

 

Kto bude hlavným partnerom tohto ročníka?

Žiadosti sme poslali na Ministerstvo školstva, Tipos, Ingsteel - majiteľ značky, Technogym, Enel je generálny partner.

 

Prejdime k športovej stránke pretekov. Aký je termín a koľko budú mať etáp?

Preteky budú od piateho do deviateho júna. Rozdelené sú na päť etáp, časovka tento rok nebude. Päť etáp je podľa podmienok UCI minimálny počet pri národnej Tour.

1. etapa, Liptovský Mikuláš - Liptovský Mikuláš - zvlnená okolo Liptovskej Mary
2. kráľovská etapa, Liptovský Mikuláš - prečerpávačka Čierny Váh s dojazdom na kopci
3. etapa, Liptovský Hrádok - Veľký Krtíš - zvlnená cez Čertovicu
4. najdlhšia etapa, Dudince - Bratislava - cieľ bude pred Euroveou a Národným divadlom
5. etapa, Bratislava - Gabčíkovo

Viac etáp sa nestihlo pre organizačné problémy?

V Madride zaznela výčitka, že osem dní zaberie dva víkendy. Tímy teda týždeň pred tým už nemôžu súťažiť inde. Pre ne je teda lepšie riešenie šesť etáp. Čiže v budúcnosti by pribudla buď časovka alebo prológ vo večerných hodinách.

 

Vraj veľmi zaujímavá bude účasť domácich či zahraničných pretekárov. Vieme o Jurajovi Saganovi...

Domáci pretekári sa predstavia v piatich možno šiestich rôznych tímoch. Hlavným ťahákom by mala byť účasť Juraja Sagana, ktorý by mal jazdiť za reprezentáciu (podľa informácií našej redakcie by malo prísť aj Salcano s Marekom Čaneckým, Dukla Trenčín, CK Banská Bystrica, Inter Bratislava aj PSK Whirlpool s Matejom Jurčom, celkovo 26 Slovákov na štarte). Zo zahraničia by malo prísť šestnásť tímov. Hlavným ťahákom by mal byť Stefan Schumacher so svojim dánskym tímom Christina Watches - Onfone. Netreba azda pripomínať, že v roku 2007 vyhral Amstel Gold Race, bol celkovo štvrtý na Tirreno - Adriatico a do tretice v tom istom roku získal bronz na majstrovstvách sveta. Tento rok bol celkovo tretí na Tour de San Luis.

 

Aké sú "naj" pretekov Okolo Slovenska 2012?

Určite kráľovská etapa s cieľom na kopci. Tak isto cieľ v Bratislave. V centre mesta nebol dojazd asi desať rokov. Zaujímavé bude aj vyvrcholenie v Gabčíkove. Enel pripravil koncerty skupín, atrakcie pre deti a podobne. Vlani tam prišlo tri a pol tisíc ľudí.

 

Aká bude medializácia pretekov?

Máme pripravený mediaplán. Platená reklama bude v televíziách, v niektorých rádiách a denníkoch. Sme dohodnutí, že v spravodajstve by mali publikovať výsledky. V Bratislavskej MDH by malo byť 500 letákov.

 

Preteky zostali v kategórii 2.2, je ambícia ísť v budúcnosti vyššie?

Momentálne vyššie ísť nechceme. Znamenalo by to vyšší rozpočet a ešte náročnejšiu organizáciu. V minulosti sa už stalo práve na pretekoch Okolo Slovenska, že išli do vyššej kategórie a potom im odriekol sponzor. S partnermi sme dohodnutí, že aj na budúci rok budú preteky v kategórii 2.2. Chceme radšej kvalitné preteky na tejto úrovni, ako vo vyššej s problémami. Ambíciou teda nie je, aby sa to o dva roky vysielalo na Eurošporte ako Polonia, alebo Turecko. Ak by nám to ale išlo dobre a budeme mať aj peniaze, tak to v horizonte viacerých rokov nie je vylúčené.